viernes, 28 de abril de 2017

High achievers - reading and viewing extension

Si estás pensando en hacer A level Spanish, quizá te apetezca leer o ver algunos de los materiales del curriculum.

Textos;
'Como agua para chocolate' - Laura Esquivel
'Crónica de una muerte anunciada' - García Márquez
'El coronel no tiene quien le escriba' - García Márquez
'Relato de un náufrago' - García Márquez
'Un día de éstos' - García Márquez (a short story from the collection; Los funerales de la
Mamá Grande)
'Bodas de Sangre' - García Lorca
'Yerma' - García Lorca
'La casa de Bernarda Alba' - García Lorca
'Las bicicletas son para el verano' - Fernán Gómez
'Réquiem para un campesino español' - Sender
'La casa de los espíritus' - Isabel Allende
'El príncipe destronado' - Miguel Delibes
'La Regenta' - Leopoldo Alas (Clarín)
'El sí de las niñas' - Moratín
'Historia de una escalera' - Buero Vallejo
'El alcalde de Zalamea' - Calderón
'La sombra del viento' - Ruiz Zafón
'El oro de los sueños' - José María Merino
'Lazarillo de Tormes' - anon
'El túnel' - Ernesto Sábato
'La familia de Pascual Duarte' - Camilo José Cela
'El Camino' - Miguel Delibes

Películas;
'El laberinto del Fauno' - Guillermo del Toro (2006)
'El espinazo del diablo' - Guillermo del Toro (2001)
'Volver' - Almodóvar (2006)
'Todo sobre mi madre' - Almodóvar (2009)
'Hable con ella' - Almodóvar (2002)
'Mujeres al borde de un ataque de nervios' - Almodóvar (2008)
'Diarios de Motocicleta' - Salles (2004)
'El Che' - Aníbal di Salvo (1997)
'De prisa de prisa' - Saura (1981)
'Carmen' - Saura (1984)
'Historia oficial' - Puenzo (1985)
'Nosotros los pobres' - Rodríguez (1948)
'Los otros' - Amenábar (2001)
'Mar adentro' - Amenábar (2004)
'Celda 211' - Monzón (2009)
'Los ojos de Julia' - Morales (2010)
'Un franco catorce pesetas' - Iglesias (2006)
'Los fantasmas de Goya' - Forman (2006)
'El método' - Piñeyro (2005)
'Las trece rosas' - Martínez (2007)
'El secreto de sus ojos' - Campanella (2009)
'El orfanato' - Bayona (2007)
'El lápiz del carpintero' - Reixa (2002)
'Sin nombre' - Fukunaga (2009)
'María llena eres de gracia' - Marston (2004)
'La lengua de las mariposas' - Cuerda (1999)
'Flores de otro mundo' Iciar Ballaín (1999)
'Te doy mis ojos' - Iciar Ballaín (2003)
'El espíritu de la colmena' - Victor Erice (1973)
'Muerte de un ciclista' - Juan Antonio Bardem (1955)
'Tres metros sobre el cielo' - Fernando González Molina (2010)
'Yo también' - Antonio Naharro (2009)
'Amores perros' - Alejandro González (2000)
'Bajarse al Moro' - Fernando Coloma (1992)
'Biutiful' - Alejandro González Iñárritu (2010)

martes, 25 de abril de 2017

New GCSE - foundation speaking assessment

What should my exam look like if I want to get a 5?
  • Little hesitation
  • Fairly accurate
  • Fairly good accent
  • minimum of 3 tenses (past, present and future)
  • extended opinions, some of them complex
  • all questions fully answered
  • variety of vocabulary, including connectives and adverbs

New GCSE - foundation writing assessment

What should my exam look like if I want to get a 5 in the writing section?
  • Fairly accurate
  • minimum of 2 tenses (past, present and future)
  • extended opinions, some of them complex
  • all bullet points fully answered
  • variety of vocabulary, including connectives and adverbs
  • 40-50 words (10+ words per bullet point)

jueves, 9 de marzo de 2017

Memrise


https://www.memrise.com/courses/english/spanish-spain/?q=gcse





I have researched some ideas to improve our vocabulary knowledge and I would like you to try Memrise. It has hundreds of specific Spanish GCSE vocab revision courses. Please try it out and tell me if you like it!

11B ORD link
11C ORD link
11C EVA link

lunes, 27 de febrero de 2017

Quizlet - Vocabulary test

I have researched some ideas to improve our vocabulary knowledge and I would like you to try Quizlet. I have selected some specific GCSE revision courses. Please join your class and try it out!
Link to year 11B Spanish
Link to year 11C Spanish

miércoles, 8 de febrero de 2017

miércoles, 1 de febrero de 2017

Conditional Tense - Spanishdict.com


The conditional (el condicional ) tense in Spanish is used to express what would happen in the future. It is more of a possibility, or hypothetical situation, than the future tense. The formation is very similar to that of the simple future tense in that one set of endings is added to the infinitive to create a new tense and the irregular stems are the same as those in the future tense.
Compraría esa camisa.
I would buy that shirt.
 
Sacaría la basura por ti.
He would take out the trash for you.
 
Si fuera rico, me gustaría viajar por todo el mundo.
If I were rich, I would travel all over the world.
 

Regular Conditional Forms

To form the conditional tense, simply add the correct ending to the infinitive of the verb. All verb conjugations (-AR-ER, and -ER) have the same endings for the conditional tense:

Conditional Endings: -ía-ías-ía-íamos-íais-ían

Subjectviajarconocerescribir
yo
viajaría
 
conocería
 
escribiría
 
viajarías
 
conocerías
 
escribirías
 
usted, él, ella
viajaría
 
conocería
 
escribiría
 
nosotros
viajaríamos
 
conoceríamos
 
escribiríamos
 
vosotros
viajaríais
 
conoceríais
 
escribiríais
 
ustedes, ellos, ellas
viajarían
 
conocerían
 
escribirían
 
The endings for the conditional tense are the same as those for the -er and -ir forms of the imperfect tense.
Remember that the conditional adds the endings to the infinitive while the imperfect adds them to the stem.
  • ConditionalEscribiría unas cartas. (I would write some letters.)
  • ImperfectEscribía unas cartas. (I wrote some letters.)

Take a quiz in Spanishdict.com